יוגה ומערכות יחסים

לימוד הפרק רבעי מתוך סוטרות היוגה של פאטנג’לי

יש אפשרת להזמין כהרצאה חד פעמית של מספר שעות.

מהי תפיסת המציאות ע”פ הפילוסופיה של יוגה? כיצד אני חווה, מבינה, מפרשת ומגיבה לעולם שסביבי? מי אני? וכיצד מענה על שאלה זו פותח צוהר לרווחה והרחבת המודעות ותפיסת המציאות?

 

הפילוסופיה והפסיכולוגיה של היוגה מתומצטט בטקסט “סוטרות היוגה של פאטנג’לי” האורים והתומים בספרות היוגה. מתוך עיון בפרשנויות רבות, ההבנה ורקע בפילוסופיה של היוגה, חקירה של הנושא למעלה מ20 שנה ומתוך התבוננות והתעמקות בכל סוטרה (פסוק בטקסט) כתבתי במילותי ולהבנתי את ה”סיפור” שמאחורי הפרק הרביעי והאחרון בטקסט זה.

 

פירוש המילה סוטרה הוא חוט, והכוונה לחוט המחשבה העובר מתוך ראיה רחבה של השלם, בסידרת הרצאות זו אתייחס לחוט המקשר או לסיפור של הטקסט. השתדלתי להוסיף כלים פרקטיים של התבוננות, אנקדוטות השייכות לתרגול הפיזי של היוגה ותובנות “מה למדתי מסוטרה זו” הרלוונטיות ליום יום ולדיאלוג בין התרגול והשגרה.

 

באופן עבודתי חילקתי את הפרק הרביעי: Kaivalya Pada לעשרה שלבים העוסקים בנושאים שונים ומרכזיים מתוך הפילוסופיה של היוגה ומבהירם את אבני הדרך בדרך למטרה. המטרה במילותיו הפשוטות של מוהן: “אני רוצה להיות מאושר\ת לנצח”.

 

למרות שא.ג מוהן, מתרגם את המילה Kaivalya בהקשר זה כבדידות, בחרתי לחפש בפרשנות לטקס את הצדדים הנוגעים במערכות יחסים עם הזולת ועם הסביבה וגם למערכת היחסים עם ה”עצמי”. אשאל ואנסה לענות בדרך חוויתית ובשיחות על הרלוונטיות של תרגול היוגה המוכר לכולנו להגשמת מטרת היוגה שהיא השאיפה לאיכות חיים טובה יותר.

 

על מנת לגרות את הדימיון אני מוסיפה את עשרת השלבים בחלוקה שלי של הטקסט שכל אחד הוא נושא עמוק בפני עצמו.

1. שלב ראשון, סוטרה 1, הדרכים להגיע למטרה, דיוק.
2. שלב שני, סוטרות 2-3, הכוונה ושינוי PARINAMA וNIMITA.
3. שלב שלישי, סוטרות 4-6, תחושת האני, והקשר בין שני אנשים (ASMITA).
4. שלב רביעי, סוטרות 7-11, טבע מעגל המעשים (VASANA – KARMA).
5. שלב חמישי, סוטרות 12-14, טבע הGUNA והשפעתן על הmind.
6. שלב שישי, סוטרות 15–17, הקשר בין מצב הגונות, ומציאות האוביקטיבית.
7. שלב שביעי, סוטרות18-21 הקשר בין ה- PURUSHA והmind המשתנה.
8. שלב שמיני, סוטרות 22-28, PURUSHA, הmind המשתנה ואמונה.
9. שלב תשיעי, סוטרות 17-28, ומה קורה אז?
10. שלב עשירי, סוטרות 29-34, ולבסוף.

 

קרישנמצ’ריה, אחד המשפיעים ביותר על עולם היוגה במאה העשרים והמורה של המורה שלי, אמר על ספר זה שהוא “נמר עם פרצוף של פרה”. תמים מבחוץ ומורכב כשמעמיקים בו. כל חלק בספר זה יכול לספר ולהאיר לנו מהי יוגה בשפה אחרת. כל פרשנות לטקסט זה שונה מקצה לקצה בין המפרשים השונים. אני משתדלת להיות נאמנה לרוחם של המוהנים באותנטיות, פשטות והתאמת הטקסט למי שאנחנו כאן היום בישראל.

עד כה העברתי את הנושא בהרחבה  ב”reatret yoga” של מספר ימים, כסידרת הרצאות או בסדנה מתומצותת בת 3 שעות.
אשמח להתאים את התכנים החשובים והרלוונטים לכל מסגרת הרצאה או סדנה ע”פ הצורך.

הטקסט בעיברית כפי שעיבדתי אותו לצורכי הסדנה

ליצירת קשר: 054-6485871

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now